روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان خلیل آباد


 

مسئول روابط عمومی شبکه :  محمد شفیعی  

 مقدمه :

روابط عمومي ،نقشي بسيار مؤثر دربهبود وضعيت سازمان ها وايجاد تعامل بين درون سازمانی و برون سازماني دارد. مسئول روابط عمومي درهردستگاه و سازمان دولتي وخصوصي، بايستي واجد يك سري خصوصيات و روش­هاي كارآمد دراداره امور وانجام وظائف شغلي باشد تابتواند مايۀ پيشرفت كاري در ادارات و سازمان­ها گردد. اگر بخواهيم روابط عمومي درحد مطلوبي داشته باشیم بايستي به گونه­اي برنامه­ريزي شود كه در درجۀ اول نسبت به تثبيت و تقويت جايگاه روابط عمومي اقدام گردد. در مراحل بعدي، تدوين ساختار و اساسنامه روابط عمومي، درنظر گرفتن نيروهاي كافي براي انجام وظایف مربوطه و مجهز شدن به ابزارهاي نوين ارتباطي مورد توجه قرار گيرد تا بتواند از عهدۀ مسائل گسترده دنياي معاصر برآيد و راهنماي خوبي براي مجموعه كاري  و مخاطبان  گردد


ویژگیهای مدیر روابط عمومي

 مدير روابط عمومي بايد به گونه­اي انتخاب شود كه داراي ويژگي­هايي باشد تا براساس آن ها بتواند موفقيت لازم را در پيشبرد اهداف سازماني محقق نمايد و اعتماد مخاطبان اداره و سازمان را نيز به خود جلب نمايد. در اينجا برخي از ويژگي­هاي  لازم براي انتصاب مسئول روابط عمومي ذكر مي­شود :

1- مهارت فني

2- دانش ومهارت تخصصي

3- سوابق تجربي موفق

4- توانمندي هاي فردي نظير پژوهش افكار عمومي، سخنوري، قدرت بيان، قلم توانا،توانمند درتجزيه و تحليل مسائل، داراي سعه صدر كه درپرتو آنها بتواند تعامل مطلوب و مؤثري را در روابط سازماني برقرار كند

5- اخلاق و منش متناسب با حرفه روابط عمومي

6- احساس تعهد نسبت به سازمان و جامعه


 وظايف روابط عمومي:

     گرچه مجموعه وظايف يك روابط عمومي، به روشهاي كليشه­اي دنياي ارتباطات و تبليغات ختم نمي­شود و هرگز نمي­توان آن­ها را محدود و محصور در يك سري رفتار و برنامه­ها كرد، اما روابط عمومي براي وصول به موفقيت سارماني، نبايد بدون برنامه حركت كند، بلکه بايد خيلي هدفمند و منظم باشد تا بتواند در راستاي انجام وظايف، موفقيت حاصل نمايد. دراينجا به بعضي از وظايف يك روابط عمومي با رويكرد نوين و متمايل به «قرن ۲۱» به صورت مختصر پرداخته مي­شود :

1- ارائه مشاوره های مؤثر به مدیران ارشد سازمان

2- حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی ها، خلاف گویی ها، دروغ پردازی ها، تهدیدها و ... این در حالی محقق می شود که مدیر روابط عمومی خود مبرا از این مسائل باشد.

3- همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها.

4- برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی.

5- ارتباط تنگاتنگ با اینترنت، خبرگزاریها، وب سايتها و وبلاگ ها

6- توجه به اطلاع رساني آنلاين و داشتن حداقل يك سايت و يا وبلاگ تخصصي براي سازمان و اداره

7- ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان.

8-  انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان و دریافت بازخورد آن جهت ارائه به کارکنان.

9- روابط عمومي موفق، نه ،«توجيه گر»است ،نه «تبيين گر» ،بلكه «تحليل گر» است .

10- صداقت دركار روابط عمومي ،نقش بسيار مهم و سازنده اي دارد وسبب جلب اعتماد می شود. پس نباید «صداقت کاری» را حتی برای یک لحظه  از نظر دورنگه داشت.

 

11- روابط عمومی ، مهندسی ارتباط رضایت مندانه و پایدار است .پس مسئول روابط عمومی بايد  در برقراري «ارتباط رضایت مندانه» بین دستگاه متبوع و مخاطبان بکوشد.

12- روابط عمومی آیینه تمام نمای یک مؤسسه می­باشد .بنابراین نباید «بزرگ نمایی» ویا «کوچک

 نمایی» پیشه كرد ،بلکه بایستی ،مسائل وتنگناها را «همان گونه كه هست» منعكس نمود.

13- چاپ بروشور پیام های آموزشی، پژوهشی و دیگر فرآورده­های سازمانی.

14- خروج روابط عمومی از موضع «انفعالی» به موضع «فعال»

15- برای شرکت در مراسم و مناسبت های مختلف دعوت از خبرنگاران  فراموش نشود.

16- موضع گیری شخصی و سیاسی  در تنظیم خبر دخالت داده نشود .

17- اجرای سیستم مکانیزه خبر رسانی (روابط عمومی الکترونیک) جدی گرفته شود .

18- باید به تمامی رسانه ها و خبرنگاران آنها احترام گذاشت، تبعیض بین خبرنگاران باعث دلسردی

خبرنگاران نسبت به روابط عمومی و عدم انعکاس مناسب اخبار خواهد شد .

19- این هنر روابط عمومی است که به اندازه قابلیت و توان رسانه ها از آنها به نفع سازمان بهره ببرد.

20- مسئول روابط عمومي بايد با تنظیم اخبار در حجم کم، و بیان اصلی­ترین و مهمترین عناصر خبری «کوتاه نویسی» را تجربه نماید.

21- خوش برخورد بودن،لازمۀ كار روابط عمومي است .

22- سرعت عمل و ایفای نقش مؤثر و ارزنده در مواقع حساس و بحراني، عامل بسيار مهمي در موفقيت وكارآمدي يك  روابط عمومي است .

23- مدیریت تابلوی اعلانات و به روز کردن مطالب آن

24- برقراری تعامل مطلوب وسازنده بين اداره یا سازمان مربوطه با سازمانها، ادارات، نهادها و اشخاص

 حقيقي وحقوقي

25- تهيه گزارش فعاليت واحدها و جمع­بندي آن به صورت گزارش ماهانه، فصلي و سالانه

26- پاسخگو كردن دستگاه اداري و خصوصي در برابر مخاطبان و قائل شدن احترام براي ارباب رجوع و افكارعمومي